Vergi teorisi ve politikası

Vergi teorisi ve politikası

Vergi teorisi nedir?

Vergi teorisi, vergi maliyetinin ve verginin kimler tarafından devlete ödendiğinin tespiti olarak tanımlanabilir. Vergi politikasında ise, sosyal ve ekonomik amaçların gerçekleştirilmesi bakımından kullanılan iki yönlü bir gelişme mevcuttur.

Vergi politikaları nelerdir?

Vergi politikası, belli ekonomik, mali ve sosyal amaçlara ulaşmak için vergilerin miktar, oran, tutar ve bileşimlerini değiştirmek; yeni vergiler koymak veya var olanlarını kaldırmak, vergileri belli bölge veya sektörler için farklılaştırmak ve benzeri yollarla uygulanan politikalar demetidir.

Türkiye’de ödeme gücü ilkesini sağlamada hangi araçlar kullanılmaktadır?

Vergi ödeme gücüne ulaşmak açısından; asgari (en az) geçim indirimi, artan oranlı vergi ve ayırma kuramı (ya da ilkesi) olarak adlandırılan araçlar kullanılır.

Verginin asli unsurları nelerdir?

Gelir Vergisi Kanunu çerçevesinde vergilendirilen gelir aşağıdaki gelir unsurlarından oluşmaktadır.

  • Ticari kazançlar.
  • Zirai kazançlar.
  • Ücretler.
  • Serbest meslek kazançları
  • Gayrimenkul sermaye iratları
  • Menkul sermaye iratları
  • Diğer kazanç ve İratlar.

Mar 2, 2020

Vergilemede iktidar teorisi nedir?

İktidar teorisi (egemenlik kuramı), vergi yükünün adaletli dağıtımından ziyade, devletin vergi alma hakkını açıklamak için geliştirilmiş bir yaklaşımdır. İktidar teorisine göre, vergi almak her devletin en doğal hakkıdır ve verginin haklılığını izah etmek için başkaca bir gerekçeye ihtiyaç duyulmaz.

Mali vergi nedir?

Vergi; devletin ya da devletin yetkilendirdiği kamu tüzel kişilerinin kamu harcamalarını karşılamak üzere yasalar çerçevesinde gerçek ve tüzel kişilerin ödeme gücü üzerinden zora dayanarak ve karşılıksız olarak aldığı parasal değerlerdir.

Vergi oranlarını kim belirler?

Vergi koyma yetkisi olan TBMM vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerin, miktarlarını, muaflık, istisnaları ve oranlarını doğrudan kendisi kanunla belirleyebileceği gibi, AY m.73/4‟e göre; kanunun belirttiği yukarı ve aĢağı sınırlar içinde değiĢiklik yapma yetkisini Bakanlar Kuruluna devredilebilir.